Luchtfietsen

Wat is er nou niet mooier dan aankomen op het CS van Amsterdam, per trein uit of op weg naar Utrecht, dan die prachtige joekels van een cruise schepen te zien. Die liggen dan bij het Amsterdam Cruise Terminal.(PTA)

Indrukwekkend, of met Sail al die tallships, daar vlakbij.

Maar nu komt het: Het PTA gaat dicht!!

Echt waar, de boten moeten maar ergens anders naar toe, er komt een fietsbrug!!

Een fietsbrug, met wokkel opgang, hou je vast!

Even wat relevante informatie, anders weet u weer niet waar ik het over heb:

Het FD ;”College van Amsterdam kiest er voor Passenger Terminal te verplaatsen”. De Telegraaf “Fietsbrug over het IJ komt er, groen licht voor Javabrug”. Maar er is al een brug, er is al een brug!!!

En dan nog deze, dan weet u alles:

“Een cruiseschip dat Amsterdam als tussenhaven aandoet, levert Amsterdam naar schatting 350 duizend euro op. Deze opbrengst bestaat uit onder andere havengeld (ligplaats), bevoorrading van het schip voor verdere reizen, uitgaven van de passagiers, vervoerskosten (voornamelijk taxiritten) en souvenirs. Als het cruiseschip Amsterdam als begin- of eindstation heeft, levert het bezoek van het schip Amsterdam 600 duizend euro op. De meeste van de cruise passagiers die de PTA in Amsterdam aandoen, komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. (bron Wikipedia)

En dan nog deze :” De oeververbindingen zullen meer dan honderd miljoen euro kosten. Het college zal de komende maanden de financiering in kaart brengen’.

Lachen, €100 miljoen,

Zo dan weet u het even, altijd belangrijk. En natuurlijk dat het PTA in het jaar 2000 in gebruik is genomen en de vorm heeft van een golf.

Het PTA is makkelijk te bereiken voor schepen en voor de passagiers op die schepen, zeker als zij heen en weer willen wandelen naar het centrum van Amsterdam om hun € 600.000,- uit te geven. Maar ook makkelijk te bereiken vanaf de rondweg A10 en de Piet Heintunnel.

Maar nu komt ie, 12 jaar geleden gebouwd, wordt maar liefst 145 x per jaar aangedaan door cruise schepen, maar het gaat weg!!. Na 12 jaar! Ooit van kapitaalvernietiging gehoord.

We gaan dus een fietsbrug naar het Java eiland bouwen en ja dan kunnen alleen nog maar de cruiseschepen die op de Rijn varen er komen en die zijn een beetje klein, daar zitten bovendien voornamelijk bejaarden op en die geven zeker geen €600.000,- uit. Nee die geven helemaal niks uit.

11 meter boven het IJ want er moeten nog wel containerschepen onderdoor, gaan wij die fietsbrug bouwen. Nederland fietsland. 11 meter boven land fietsen is al lastig denk ik met een beetje wind, maar boven water lijkt mij dat echt doodeng.

 

VVD wethouder Eric van der Burg, ex raadslid, ex bestuurder, ex , ex en niet afgestudeerd ondanks 6 jaar studie, gaat Amsterdam en ook Nederland dit besluit vandaag mededelen. Het is een college besluit en daar hebben Pieter Litjes en onze vriendin Kasja Ollongren aan meegewerkt. Melanie Schultz niet, die was faliekant tegen, die wil een tunnel, breed en goed verlicht. Ook Rijkswaterstaat en het Amsterdams! Havenbedrijf kozen voor een tunnel. Veiliger, en vooral goedkoper!

Maar daar heeft Amsterdam schijt aan, het geld klotst tegen de drempels en wat is er nou niet leuker dan dat je later als je oud bent kunt vertellen, dat er dankzij jou 20 of 100 fietsers in het IJ gedonderd zijn, dankzij jouw fietsbrug!, bij stormkracht 11.

Lachen toch, middelvinger op naar den Haag. Wij zijn ( de republiek) Amsterdam en wij maken zelf wel uit wat wij met ons geld doen. U en ik gaan daarvoor betalen, want veel in Amsterdam wordt betaald uit de pot parkeergelden en u en ik hebben daar vast wel eens wat in gestort. Niet alleen de verschillende stadsdelen teren daarop, maar ook de centrale stad, zo heet die, wil nog wel eens met de vingers in die pot zitten. Of en dan kan natuurlijk ook uit de verhoging van de erfpacht.

Ja het zijn gladde jongens en meisjes daar in Amsterdam, die weten van wanten. Moet je je voorstellen, nog een keer, Melanie, ook VVD “schop tegen het been” (de Telegraaf)is tegen, Rijkswaterstaat en het eigen Amsterdams havenbedrijf en natuurlijk ook de directeur van het PTA. Gewoon iedereen die er ook maar iets mee te maken heeft en er eigenlijk over gaat is tegen, maar Eric, gladde Eric, Eric de drammer, dat vind ik hem een beetje, gladde Eric dus, gaat het gewoon doen. College beslist en de raad gaat mee, want daar heeft het college ook de meerderheid.

Nou ken ik Amsterdam een beetje, door schade en schande wijs geworden en ik meen te weten dat raadslid een deeltijd baan is en dat raadsleden zich niet zo heel vaak in de verschillende dossiers verdiepen. Wethouders kunnen in Amsterdam vaak gewoon hun gang gaan.

Kort om “Appeltje IJtje”

Eric wilde eerder al meer asielzoekers in Amsterdam dan minder, dat kwam de diversiteit van Amsterdam ten goede en nu wil hij een fietsbrug met wokkel opgang. Ga even na wokkel opgang, de Mont Ventoux, maar dan in Amsterdam, Hoe komen ouderen daar in godsnaam omhoog of naar beneden. wordt de brug gesponsord door Stella en krijgt iedereen gratis een elektrisch aangedreven fiets. Wokkelopgang. Wist overigens niet wat dat was , maar nu wel, heb  bij de Action een zak wokkels gevonden en nu weet ik het. Gek spul! Zoutjes in spiraalvorm!

Beste, lieve Medelanders, dit kunnen wij toch niet laten gebeuren. A. er ligt vlakbij het PTA al een brug, kunnen fietsers overheen en B. waar moeten de cruise schepen dan naar toe, naar de houthaven, naar Zaandam?, die wil ze ook wel en Spakenburg schijnt ook in de race te zijn. Laat ons niet lachen.

Nee natuurlijk niet, die cruiseschepen gaan gewoon naar Rotterdam, hoeven ze ook geen sluis door en daar zijn ze wel welkom.

Mijn vriend Aboutaleb, op van der Laan na de beste burgemeester van Nederland, die lacht zich een hoedje. Daar hebben ze de hele kop van Zuid volgebouwd en er is maar één brug, de Erasmus brug in de buurt, de Zwaan.

Eric ga weg, Melanie grijp in en Kasja, ga Alexander helpen bij de formatie want zo wordt het niks, helemaal niks.

100 miljoen

Vaarwel mijn Amstelstad, verwacht een ander heer! (Joost v.d. V)

 

Dag Eric

 

 

 

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *