Executive Search

Te veel banen, te weinig kandidaten en toch maar blijven posten op Linked in. Tja als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en je de invulling van een vacature wil laten afhangen van een geluksfactor nl dat iemand per ongeluk jouw vacature ziet, ja dan zit je daar en op veel andere sites misschien goed. Maar het is natuurlijk niet de manier. Hoe het echt moet, goed en vaak ook snel, dat ga ik nu uitleggen.
Executive Search of te wel ES voor de ingewijden. Vroeger lang geleden dus, toen ik begon waren er zegge en schrijven twee headhunters kantoren in Nederland. Eurosurvey en Egon Zehnder. Ja en er waren een paar werving en selectiebureau’s waarvan Wessel Wessel, wat een mooie naam hé de belangrijkste was. Hij, Wessel was het ook die mij uitnodigde om bij hem te komen werken als Executive Search Consultant, headhunter dus. Ik vroeg wat het verdiende, terwijl ik geen idee had wat ik moest doen. Dfl 40.000,- was zijn antwoord. Ik heb bedankt voor de eer en hij heeft voor Dfl 10.000,- meer bij de Kok Groep in Rotterdam geplaatst. Doordat ik nee zei moest Wessel verder zoeken naar een geschikte consultant en hij vond Pier Ebbinge. Echt waar als ik ja gezegd had was Ebbinge er waarschijnlijk nooit gekomen. Alhoewel, Pier heeft het goed gedaan, nu koppelt hij rijke Dames aan sportieve heren. Of dat nou zijn gedroomde einde is, kan het mij niet voorstellen. Maar goed, geen headhunter dus, althans toen niet maar een paar jaar later kwam ik Jan Roelfsema en John de Leeuw van Eurosurvey tegen en die zagen in mij toch de ideale kandidaat voor een vacature bij hun bureau Eurosurvey. Dfl 80.000,- per jaar, gaf mij het duwtje en de bonus van 100% deed de rest. En ja hoor, het was mij op het lijf geschreven want het eerste jaar had ik 100% plaatsingen en een bonus van 120%. Moest er trouwens vreselijk hard voor werken vooral s’avonds, want er was geen internet ( gelukkig maar) en dus moest iedere potentiële kandidaat gebeld worden.Afspraken moesten worden gemaakt en nagekomen. Wel altijd op kantoor in Amsterdam, dat maakte het wel makkelijk. Headhunters waren in die tijd zeer gezien en als je door een headhunter gebeld werd dan was je iemand en omdat iedereen iemand wilde zijn, moest je kunnen pronken met de namen van de headhunters door wie je de laatste week was gebeld. Russel Reynolds, Egon Zehnder, Eurosurvey en ga zo maar door, er kwamen er door de jaren heen steeds meer. Maar nou komt het, gek genoeg is er eigenlijk nog steeds niet zo veel veranderd, nog steeds worden de echte kandidaten gebeld en nog steeds bedraagt de fee, chique gezegd, het honorarium, tussen de 20 en 40 % van het slaris van de kandidaat en terecht, want het is verdomd moeilijk om en de juiste kandidaat te vinden en de opdrachtgever te begeleiden in het proces van acceptatie. Heel vaak hebben ( ook grote) opdrachtgevers geen idee waar ze naar op zoek zijn. Zelfs de meest door de wol geverfde personeelsbaas weet niet altijd welke man of vrouw hij nou precies zoekt. Heel veel werk voor de headhunter, daarbij komt dat de meeste kandidaten geen CV kunnen schrijven en niet kunnen solliciteren. Zelfs hoge pieten hebben het daar moeilijk mee. Solliciteren is een vak! Tegenwoordig 30 jaar later zijn er honderden werving en selectie bureau’s en velen werken op no cure no pay basis, of te wel betalen achteraf, bij succes. Het is een businessmodel geworden, maar erg gelukkig is het niet, niet alleen niet qua bedrijfsresultaat maar ook niet qua slagingspercentage van de uitgezette opdrachten. Serieuze kandidaten reageren niet op Linked in of andere meer agressieve sites. Nee zij willen gevraagd worden, overgehaald, zoals ik vroeger ben overgehaald. Niet alleen door het financiële aanbod, maar vooral door argumenten die toen ook al door de goed ingevoerde Eurosurvey, mannen Jan enJohn werden gebruikt.Van deze heren heb ik het vak geleerd en ik ben er nog steeds trots op dat zij mijn leermeesters zijn geweest.
Jan en John gelijk gehad, ik was en ben nog steeds een succesvol headhunter en zoals ik al eerder zei, het kost een paar centen, maar dan heb je ook iets.
Een gemotiveerde en goed geïnformeerde kandidaat, die weet wat hem of haar te wachten staat en wat er verwacht wordt en dus kan leveren. Welke opdrachtgever wil dat nou niet.
Tot slot ES is er niet alleen voor topfuncties, ook voor moeilijk te vinden oplossingen voor minder exclusieve aanbiedingen kan Search heel goed gebruikt worden, zeker als niets anders werkt.

wij spreken