Met de Franse slag

Ik loop een beetje achter de feiten aan, maar toch ik kan het niet laten!

Laten we het niet teveel over het verleden hebben. Over het jaar 2003, het jaar waarin wij de KLM aan de Fransen over deden, als ik me niet vergis, werd de KLM uit de eigen pensioenpot die natuurlijk meeging betaald.

Een citaat uit nu.nl van 2003: “Na een lange zoektocht heeft KLM haar hoofd nu in Franse schoot gelegd, waarbij de angst bestaat dat ze uiteindelijk met huid en haar door Air France wordt opgegeten”.

Voor circa 760 miljoen, dat is iets meer dan de bijdrage van KLM aan Air France in 2016.

Shame on you.

Citaat uit de Volkskrant van toen :” De Nederlandse Staat heeft bij de verkoop van KLM aan Air France verzuimd om een eerste optie op terugkoop te bedingen.” 

Nee toch, dank je wel Leo en dank je wel politiek. Alitalia zou de eerste acquisitie worden, maar uiteindelijk moest de KLM 200 miljoen aan de Italianen betalen als boete voor dom beleid, dank je wel Leo en konden wij met een lege kas aansluiten bij de Fransen. Nog een paar mislukkingen verder kregen we Camille.

Camille zag dat wel zitten en een baantje bij het IOC ook wel. Samen voor ons eigen!

Ik denk dat Leo, die het nu bij Ajax voor het zeggen heeft, ereburger van heel Frankrijk is, met legion d’honneur , weet u wel zo’n klein rood of blauw streepje in het knoopsgat. Ja ze mogen Leo daar wel dankbaar zijn. Op Schiphol staan de beelden van onze luchtvaart pioniers: John Block, Peter Legro en natuurlijk Albert Plesman, Leo staat daar niet bij. Legro ken ik een kanjer, was die maar de baas van KLM geworden.

Leo en zijn opvolgers hebben de KLM en daarna Martinair en natuurlijk ook Transavia in de uitverkoop gedaan. Verpatst heet dat in de volksmond!

Ongetwijfeld vergeet ik iets, maar het bovenstaande is in grote lijnen wat er gebeurd is.

In de afgelopen jaren heeft de KLM bovenmatig gepresteerd ten opzichte van moeder Air France. De schattingen zijn dat KLM € 3 miljard in de kas van Air France gestort heeft in de afgelopen 10/11 jaar. € 3 miljard is niet gek voor een maatschappij die in 2006 niet alleen verder kon.

Op Nijenrode heb ik een cursus gevolgd waarin werd onderwezen over de contacten tussen Nederlanders en de overige Europeanen. De Fransen kwamen daar slecht vanaf, ze stonden meen ik op de 4e plaats. De Engelsen stonden op plaats 1 (the British to polite to be honest, the Dutch to honest to be polite) op de tweede plaats stonden de Duitsers, die ons moeilijk vonden omdat we slecht luisterden en vaak met ongepoetste schoenen rondliepen en de Fransen, die vonden ons niets, we bevuilden hun land 1x per jaar gaven geen geld uit en spraken hun taal niet. Dat zij geen of nauwelijks Engels spreken werd op de cursus niet vermeld.

Nederlanders en Fransen, Fransen en Europeanen, het is een marriage à raison, een verstandshuwelijk en niet alleen met ons. Nee met heel Europa. Ons probleem is , wij willen er zo graag bij horen, meedoen en liefst met veel respect behandeld worden. Het vertroebelt onze blik en stelt ons niet in staat helder na te denken.

In mijn ogen hoort de KLM in de portefeuille van de Minister President en niet bij een staatssecretaris.

Terug naar de KLM.Het probleem is echter, dat wij daar ( Bij Air France) niets meer te vertellen hebben, zij hebben de meerderheid en ja we hebben nog een deeltje van de aandelen, maar daar hebben de Fransen compleet schijt aan. Zij beslissen en niet anders. Elbers kan hoog en laag springen, bevel is bevel klinkt, een beetje Duits maar komt in dit geval rechtstreeks van het hoofdkantoor in Parijs.

De Minister President, dat is de man die nu moet ingrijpen, want Air France staat op het punt verdere afspraken met haar weigerachtige piloten en cabinepersoneel te maken, hun piloten en cabinepersoneel wel te verstaan die maken daar de dienst uit.

Wat voor de Britten geldt, geldt ook voor de Fransen , zijn vinden ons brutaal en onbeleefd.

Afkopen die Fransen en daarna gaan we alleen verder, samenwerken met andere partijen kan altijd nog maar niet, ik herhaal, niet met mensen die alleen oog hebben voor het eigen belang.

Prachtig land Frankrijk, heerlijke wijn en een fantastische keuken, maar voor meer dan 3 weken per jaar heb ik nooit geduld gehad. Aan de Cote d’Azur word je beroofd waar je bijstaat en niet door boeven maar gewoon door je Franse zakenpartners. Mijn bootje, ik had er een in Antibes, werd leeggestolen door de makelaar die de boot moest verhuren. Politie inschakelen helpt niet en naar de rechter lopen is route naar de hel. Nederlanders die er een huis bezitten, weten waar ik over praat.

Weer terug, ik dwaal af, wij hebben even geen regering en de KLM is geen formatie onderwerp. Macron had twee weken na zijn verkiezing een regering. Wij hebben na ruim 100 dagen formeren niets anders dan een D66’er die roept dat we met centimeters vooruit gaan.

Vreselijk systeem en zo verouderd.

50 Managers van onze luchtvaartmaatschappij hebben in een rapport aangegeven hoe slecht de samenwerking verloopt. Mark neem dat verhaal alsjeblieft serieus. Stop met lachen en ga wat doen!!

Moeten we dat wel serieus nemen, ja. Het journaal op 1 vond het belangrijk genoeg, u vindt het belangrijk genoeg en ik ook. En als wij het al belangrijk vinden dan moet onze Minister President dat zich ter harte nemen !!

Niet na zijn vakantie maar deze week nog.

Mark, aan de slag.

 

Wij spreken