Bent u personeel, dan komen er goede tijden aan. De economie trekt aan, en de consequentie is dat de lonen omhoog kunnen. Tenminste dat vinden de bonden.
Dankzij het personeel gaat het beter, is de vaak gehoorde kreet. Ook bij de KLM. In navolging van Air France, ze hebben toch iets van de Fransen geleerd, dreigen er stakingen. Een hete herfst schrijft de Telegraaf. Mooi niet, niks dankzij het personeel.
De kwaliteit van de KLM en het zorgvuldig opgebouwde imago van stipt en veilig, heeft voor de groei gezorgd waardoor er mooie winstcijfers getoond kunnen worden. Kwaliteit, geen kwantiteit. Maar het blijft wel KLM. Het word nooit Emirates of Singapore Airlines. De bedienende dames kunnen nauwelijks door het gangpad en hun leeftijd mag ook wel een beetje omlaag. Bovendien zijn zij altijd superieur aan de passagiers. Hollands gedrag. Wij kunnen niet bedienen, wij kunnen ons niet ondergeschikt maken, al is het maar voor een uurtje.
Vroeger hielpen de dames mij met het wegwerken van de handbagage. Niet meer, kwetterend staan zij in hun keukentje en een van hen, de begroetster van dienst, staat bij de deur en heet u, zo achteloos mogelijk, welkom. We zouden wel eens kunnen denken dat we belangrijk zijn. Passagiers, als je zonder ze zou kunnen zou dat het mooist zijn. Verder houden de dames hun armen over elkaar en doen niets.
Ik vlieg lange vluchten van vaak minimaal 12 uur, als de dames daar de helft van werken dan hebben ze het druk gehad. Vaak gaat het licht uit, zodat wij de passagiers kunnen slapen. Ik bedoel zij kunnen slapen. Dat doen ze ook echt, geloof het of niet!
Maar eerlijk is eerlijk, als je ergens in midden China zo’n blauwe reus ziet staan, tja dat voelt toch wel goed ook al staat er met kleine lettertjes Air France onder. Je kunt niet alles hebben, toch. Met dank aan Leo!!
Personeel, daar had ik het over. Personeel moet beter betaald worden, dat vinden de bonden en dat vindt het personeel zelf ook. Ben benieuwd wat er in Born, waar de Mini gemaakt wordt, gaat gebeuren. In Brabant weten ze ook wat staken is. Oppassen daar want die Duitsers zijn zo weer weg. Dat hebben we al eerder meegemaakt, een tijdje geleden dat wel. Maar toch, in Mei werd er al gedreigd dat de achterstand in Born bij de productie van de Mini moest worden ingelopen en wel zo snel mogelijk.
De Duitsers werden even boos. Dat probleempje is nu opgelost en er komt zelfs een nieuw model aan, maar toch. Wij zijn geen lage lonen land en wij zijn veeleisend. Dank zij Wim van der Leegte, een top ondernemer zoals je die eigenlijk alleen in Brabant vindt, staat Born niet leeg. Hij en niemand anders haalde BMW naar ons landje toe. Bescheiden hoor, zeer bescheiden. De Duitsers hebben het niet zo op met ons. Grote bekken dat vinden ze van ons, trouwens dat vinden ze in Frankrijk ook en de Engelsen zijn ook niet onze aller beste vrienden. Wie dan wel, nou eerlijk gezegd geen idee. Toen we Cruijff nog hadden was iedereen onze beste vriend, nu niet meer. Gek eigenlijk dat één zo’n man zo ongelofelijk veel invloed kon hebben en dat in een tijd waarbij de TV en voetbalwedstrijden lang niet zo toegankelijk waren als nu.
Ik vind het echt vreselijk dat Johan op zo’n relatief jonge leeftijd voor het verkeerde elftal geselecteerd is. Dat is ook vreselijk voor Nederland.
Het is jammer dat wij Johan tijdens zijn leven niet op een veel grotere sokkel ( waar standbeelden op staan) gezet hebben. Kijk eens wat Guus voor ons in Zuid Korea betekend heeft. Kun je nagaan en dat was maar 1 toernooi.
Nee dat hebben met Johan niet goed gedaan. Ook dat is typisch Nederlands, klappen in de 14e minuut, maar dan zijn we al te laat. We hadden 40 jaar moeten klappen.
Cruijff of Croeif konden ze in de hele wereld uitspreken.
Ze wisten welke goals en tegen wie hij ze gezet had. Yoep schreef erover en hij heeft van dat verhaal niets verzonnen.
Wij hadden hem Ere-Ambassadeur van Nederland moeten maken en hem een paleis moeten geven naast Willie en Max. En zeker net zo’n hoge toelage. Belastingvrij!
Johan was een artiest en geen ondernemer, dat hij dankzij de Cruijff Foundation nog een redelijk leven heeft gehad, heeft hij niet aan onze regering te danken of aan zijn trouwe supporters.
Dom van ons, want nu is het te laat. Typisch Hollands, wel klappen, maar niet betalen!
Tot slot nog even over ons, het personeel.
Ons salaris hoeft niet omhoog, helemaal niet, maar onze lasten moeten omlaag. Zo laag mogelijk. Ik maak zelf wel uit wat ik met mijn geld wil doen.
Vergeet niet hoe hoger ons salaris hoe hoger de premies en afdrachten, hoe meer geld er over de “ fietsbrug” gegooid kan worden door onze geliefde bestuurders.
Dus, salaris houden zoals het is en lasten omlaag. Moet je eens kijken wat we allemaal voor leuke dingen gaan doen en moet je eens kijken hoe graag die Duitsers in Born willen blijven.
Oh ja en de KLM, wel die kopen we terug. De nieuwe Chinese aandeelhouder mag blijven. Met die Chinezen kunnen we wel leven en het geld lenen we in Qatar, daar hebben ze nog wel beetje over na de aankoop van Neymar.
Alleen al van die naam KLM/Qatar Airways word ik blij, u ook ??? vast wel.
Top service en ……….
Niet zeuren dus, het komt goed!
Wij spreken