Eindelijk is het zover, eigenlijk al een paar jaar, maar nu pas worden de nadelen duidelijk zichtbaar. Vroeger droomden mensen ervan zichzelf via de televisie of de gedrukte media onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Publiciteit, geil, ik word bekend.
En toen was daar Linked-in en Facebook en opeens konden wij ons profiel online plaatsten in de hoop of verwachting dat daar op gereageerd zou worden. Dat wij net dat ene tekstje zouden schrijven of filmpje maken dat ons eeuwige roem zou bezorgen. Of, zoals met Polly en haar vriendin de dood… Twijfelachtig of Facebook ook echt de aanleiding is, maar het staat vast dat social media een belangrijke rol speelt bij het beïnvloeden van gedrag en opinies. Ook zeker is ondertussen dat het je carrière goed kan verkloten.
Elke zichzelf respecterende headhunter, recruiter of opdrachtgever doet zijn huiswerk en gaat even Googelen en vindt alles waarvan je wilt dat dat bekend wordt. Of juist niet. De kans dat er negatieve conclusies getrokken worden zijn echter groot. En nog veel belangrijker, u bent zelf niet meer aanwezig bij de o zo belangrijke first impression. Stop er dus mee!
Een voorbeeld. Onlangs moest ik een kandidaat voor een managementfunctie interviewen. Hij woonde en werkte te ver weg dus hebben wij elkaar halverwege in zo’n gezellig wegrestaurant ontmoet. En daar was de kandidaat; goed voorbereid, maar een beetje over het paard getild. Ja inderdaad, het CV van deze betrekkelijk jonge kandidaat bedroeg 6 pagina’s met nogal wat ‘opgeblazen’ teksten. Dat wat hij niet gedaan had moest nog worden uitgevonden. Maar goed daar kun je over praten. En in een later stadium kun je daar als headhunter wat wijzigingen in aanbrengen, wat bescheidener, lees realistischer maken. Wel een aardige kandidaat en goed opgeleid.
Dat hij zichzelf een hi-potential vond (ambitie is niks mis mee) nam ik voor lief. Toen wij afscheid namen heb ik hem beloofd zijn profiel te bespreken, zijn cv wat te redigeren en een introductie te plannen.
Dat laatste was ook direct het einde van de procedure met deze kandidaat, want de opdrachtgever liet mij weten dat het door de kandidaat op Linked-in geplaatste eigen profiel absoluut niet paste bij de onderneming. Immers iemand die zoveel ervaring had en die pas 32 jaar is, die zou totaal ongeschikt zijn om in een hands-on functie in een productieomgeving te functioneren.
Jammer genoeg had mijn opdrachtgever ongelijk, maar het Linked-in profiel had zijn werk gedaan. Een prachtige kans voor de kandidaat om een mooie stap te maken was verdwenen. De kandidaat had zichzelf de hemel ingeschreven en van zichzelf een opblaaspop gemaakt.
Ik had die speld er wel ingestoken tijdens het gesprek, maar het kwaad was al geschied. Met dank aan ons eigen PR-bureau Linked-in.
De beste kandidaten die ik ken, die echt goed zijn, die hoeven niet te bluffen via internet, sommigen hebben niet eens een profiel gepubliceerd. De goede headhunter weet ze te vinden, want hun reputatie streeft ze vooruit.
Ook op internet geldt, less is more!