U weet het wel, u hebt het zeker wel een keer meegemaakt: de geëmancipeerde verkoper of verkoopster, die u niet aan het woord wil laten en dan in de hoorn roept:
Als u mij even laat uitpraten!
Klein kind mond houden! Klant, dus niet, ik ben aan het woord!
Dit hoef ik niet te accepteren. U dient respect voor mij te hebben.
Ik ga ophangen!
Al deze bovenstaande uitlatingen heeft u, ongetwijfeld wel eens te horen gekregen als u uw ongenoegen over het een of ander aan een andere partij kenbaar wil maken.
Ik ook natuurlijk. Mijn grootste ergernis is als de persoon aan de andere kant van de lijn op neemt met :” u spreekt met de heer de Groot of met :” u spreekt met mevrouw Jansen.
Nee niet met Jan of met Anita , maar met de heer of mevrouw!
Klantenservice, ho maar. Wel bij Bol en bij Coolblue, maar daar houdt het wat mij betreft in dit landje ook wel een beetje mee op.
Ik zal er wel een paar vergeten zijn, excuus daarvoor, maar wij Nederlanders, wij zijn een beetje neringziek, d.w.z. dat wij heel graag willen verkopen, maar van ruilen of service verlenen dat kost geld en moeite en dat doen wij liever niet.
Dus wethouders en gemeenteraadsleden, als u wilt dat uw binnensteden niet steeds verder leeglopen, stuur uw medewerkers en de medewerkers van de winkel in uw gemeente dan naar de cursus “klantenservice” of nog beter naar de cursus” uit laten praten”.
Met dat laatste bedoel ik dan wel de klant, of klager!
Wij hebben in de oude economie overigens niet zoveel rechten, ruilen is niet vanzelfsprekend en geld terug al helemaal niet. In de nieuwe economie wel, daar kan veel, alhoewel door het platform dat met name Bol nu aan zijn of onze leveranciers levert, wordt het direct weer minder. Geleverd door Bol is prima, geleverd door de firma Jansen, niet. Die pikken het niet als je iets zonder goede reden terugstuurt. Laatst had ik er 1 die € 4.50 administratie kosten rekende over een cadeau van € 7.50,-
Zo kan ik het ook, stuur maar lekker terug. Verdien ik 3x zo veel.
Volgens mij, maar ik ben geen expert, is de mogelijkheid om terug te sturen, een nachtmerrie voor met name de kleine partijen in de markt. Je hebt geld nodig om een sterke partij in de markt te worden.
Kijk naar Zalando, terugsturen geen probleem. Die hebben het uitgevonden. Niet naar Wehkamp, die vragen 14% rente op jaarbasis, tenminste als je op afbetaling wilt kopen. Dat is hun verdienmodel. Hebberigheid ten voeten uit. 14% en dat terwijl de bankrente nu rond de 1% is. Soms zelfs negatief.
Maar nu even terug naar boven, “over het laten uitpraten dus”!
Een paar tips: bereid een gesprek goed voor, ken de feiten, desnoods oefen je een keer op je partner of tegen de papegaai, indien aanwezig.
Voordeel; ze kunnen je niet van je sokken praten, althans minder makkelijk.
Begin een gesprek nooit met de zin : “ ik wil even iets vragen?”
Heb altijd je postcode klaar, daar zoeken ze op, niet op naam en zeker niet op leeftijd.
Gaat ze geen reet aan.
Durf te praten, zelfs tegen de mevrouw of meneer van het incassobureau en die hebben wij allemaal wel eens aan de lijn, niet bang zijn gewoon praten.
Tot slot vergeet niet dat er fouten gemaakt worden, veel fouten en die fouten kosten ons geld.
Laten we er samen iets aan doen.
Zo nou bent u weer aan het woord!